Eihän tästä taas tule yhtään mitään?!

Ensin tuli taas miinusviikko ja tänään heti perään plussaviikko. Ihme jojoilua, vaikka ei kai siinä kummoisempia syitä ole kuin se, että kiire on laskenut motivaatiota eikä ruokapäiväkirjaa ole tullut pidettyä. Muutamat synttärit vietetty ja herkuteltu kermakakulla ja voileipäkakuilla.

NYT on kuitenkin aika ottaa itseään todellisesti niskasta kiinni. Olin torstaina dehko-hoitajan vastaanotolla. Reilu vuosi sitten (12/06) mulla oli sokeriarvot ihan ok. Nyt kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja nyt arvot ei enää olekaan ok. Paastoarvo on vielä normaali, mutta kahden tunnin arvo heilahti sitten liian korkeaksi. Normiarvo olisi vielä 7,7 ja mulla se oli 8,2. Ei vielä siis mahdoton tilanne, mutta tuomio oli "heikentynyt sokerinsietokyky". Dehko-hoitaja oli kyllä luottavainen ja kertoi monenkin nähneensä tsempanneen tämän uutisen jälkeen ja palanneet normaaleihin sokeriarvoihin. Mulla diabetes-riskipisteet on 19. Sisältää sukurasitteen, ylipainon, liikkumattomuuden, keskivartalolihavuuden ja oman raskausdiabeteksen. Siinähän sitä riskiä riittää.

Nyt siis pitäisi tehdä todellakin jotain! Ruokailutavoille voin aina tehdä jotain ja kovasti yritänkin (luultavasti ja toivottavasti tästä eteenpäin vielä enemmän), mutta tuo liikkumattomuus. Mä en yksinkertaisesti jaksa, ehdi ja motivoidu liikkumaan. Enkä tiedä mitä sille asialle tekisin! Mun mielestä ei ole järkeä lähteä paikasta A kävelemään päästäkseen paikkaan A takaisin. Kuntosalilla olen käynyt, mutta en osaa tehdä siellä käsittääkseni oikein mitään ja nykyisin tuntuu, että kaikki salit myyvät "vain" vuoden jäsenyyksiä. En halua sitoutua sellaiseen. Ja muutenkin - ei aikaa työn, pojan ja kodinhoidon lisäksi tunnu olevan säännölliseen sitoutumiseen. Enkä ole löytänyt todella "lajia" joka inspiroisisi liikkumaan. Tykkään rauhallisesta uimisesta, mutta en viitsi lähteä uimahalliin jne. Yleensä ongelmana on ollut se, että aloitan jotain liian rajusti ja sitten kyllästyn, kun tulee veren maku suuhun.

Näiden ajatusten kanssa täytynee painiskella ja todella suunnitella elämälleen oikea muutos...